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Humboldt-Universität zu Berlin - Musikwissenschaft

Prof. Dr. Sebastian Klotz

  • Mitglied der Kultur-, Sozial- und Bildungswissenschaftlichen Fakultät der Humboldt-Universität zu Berlin
  • Mitglied des an der Humboldt-Universität angesiedelten Hermann von Helmholtz-Zentrums für Kulturtechnik (HZK).
  • Ko-Sammlungsleiter des Lautarchivs der Humboldt-Universität zu Berlin
  • Initiator des Erich von Hornbostel Audio Emergence Lab (HAEL) am Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft
  • Projektleiter des Langfrist-Editionsprojekts der Deutschen Forschungsgemeinschaft "Historisch-kritische Online-Edition der Korrespondenz Felix Mendelssohn Bartholdys" (ab 4/2017)


Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft
Am Kupfergraben 5
10117 Berlin
KG 5, Raum: 315
Sprechstunde: Do 10–11 Uhr
Tel.: +49(0)30–2093–2347
E-Mail: sklotz[at]hu-berlin.de

 

 


Abbildung: Lydia Klotz

 

Sebastian Klotz, Jahrgang 1963, (Dr. phil., Humboldt-Universität zu Berlin 1992; Habilitation ebd., 2003) leitet diesen neu begründeten Lehrstuhl seit Oktober 2015.

Nach der Nominierung als British Council Study Fellow an der University of Cambridge und als IREX Fellow an der University of California in Berkeley war er Mitarbeiter am Deutschen Historischen Institut in Rom. Von 1995 bis 2001 war er Assistent am Vorgänger-Lehrstuhl von Prof. Dr. Christian Kaden (Musiksoziologie/Sozialgeschichte der Musik). 2001 war er Bosch Fellow and Visiting Professor of Music an der University of Chicago. Die Erstberufung erfolgte 2004 als Professor für Systematische Musikwissenschaft an die Universität Leipzig.

Prof. Klotz hat Publikationen zu einem breiten Spektrum musikwissenschaftlicher Themen, vor allem aber auch zu medien- und kulturwissenschaftlichen sowie transkulturellen und wissenschafts­geschicht­lichen Zusammenhängen vorgelegt. Er verfügt über internationale Forschungs- und Lehrerfahrung.

Mit dem internationalen TransCoop-Forschungsprojekt „Music as Medium of Urban Transformations: Berlin, Chicago, Kolkata“ begründete er gemeinsam mit Fachkollegen die transkulturelle musikalische Metropolenforschung. Er verfügt über Erfahrungen in der Politik-Beratung (Europäisches Kulturerbe-Siegel).

Prof. Klotz ist Ko-herausgeber des Strategie-Papiers der European Science Foundation zur Musikwissenschaft mit dem Titel Musicology (Re-)Mapped (Strasbourg 2012), siehe http://www.esf.org/publications.html.

Er hat sich jüngst mit dem Verhältnis von transkulturellen zu transtechnologischen Zusammenhängen auseinandergesetzt, siehe http://www.atodya.com/ewe-drumming/

Prof. Klotz ist Ko-Autor der mit dem Bruno Nettl Prize 2015 der Society for Ethnomusicology gewürdigten Buchpublikation The Cambridge History of World Music, hrsg. von Philip Bohlman.

 

 

Current areas of interest/Aktuelle Forschungsschwerpunkte

Theories of musical agency in cross-cultural perspective

Music in the actor-network-perspective (Bruno Latour) and as mediation (Antoine Hennion); Musical mediologies (Régis Debray) and discoursive networks (Friedrich Kittler)

Music in dramatological (Rudolf M. Brandl) and evolutionary (Georg Knepler, Ian Cross, Christian Kaden) perspective

Ecological theories of musical perception (Eric Clarke, Christian Kaden); towards a critical dialogue with the cognitive neurosciences of music

Rhythmic synchronization – conceptual and anthropological perspectives (Hans Ulrich Gumbrecht, Peter Keller, Patrick Primavesi)

Musical knowledge cultures (epistemic dimensions of non-verbal communication systems)

Audio Charisma and the interplay of vocal and technological authority

 

 

Inspirationen // Orientierungen //  appetizer

 

 

Publications in English (from 2002)

Co-editor

  • Musicology (Re-)Mapped. European Science Foundation. Standing Committee for the Humanities (SCH) Discussion Paper. Strasbourg 2012.
    Available online at http://www.esf.org/publications.html

 

Academic essays

  • „A pixel is a pixel. A club is a club. Toward a hermeneutics of Berlin style DJ & VJ culture“, in: to the quick. the journal magazine of media and cultural studies at binghamton university 2002/5. Special Issue: Experimental Music & Sound, pp. 28-41.
  • „‘Were every thought an eye‘. The crisis of visionary language and musical actio in John Dowland“, in: Gesang zur Laute, hrsg. von Nicole Schwindt, Kassel 2003 (= Trossinger Jahrbuch für Renaissancemusik 2/2002), pp. 179-189.
  • „Beyond Mimesis. Processing intelligent musical signs and the production of variants in the Enlightenment“, in: Variantology 2. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies, Ed. by Siegfried Zielinski and David Link, Cologne 2006 (Kunstwissenschaftliche Bibliothek 35), pp. 67-83.
  • [with Philip V. Bohlman and Lars-Christian Koch], “Tales of Three Cities – Berlin, Chicago, and Kolkata at the Metropolitan Musical Crossroads”, in: Ursula Hemetek and Adelaida Reyes (eds.), Cultural Diversity in the Urban Area: Explorations  in Urban Ethnomusicology. Proceedings of the international symposium held in Vienna in March 2006, organised by the UNESCO Working group Vienna and the University of Music and Performing Arts Vienna,  Vienna 2007 (klanglese 4), pp. 27-50.
  • „Arcadia, Musicland. Variants of Eloquence in the Renaissance Madrigal & in Disco”, in: VARIANTOLOGY 5. Neapolitan Affairs. Ed. by Siegfried Zielinski & Eckhard Fürlus. Cologne 2011, pp. 299-317.
  • “’A pixel is a pixel, a club is a club’. Toward a hermeneutics of Berlin style DJ and VJ culture”, in: Mark J.  Butler (ed.), Electronica, Dance and Club Music, London 2012 (The Library of Essays on Popular Music) [first publ. in 2002], pp. 105-118.
  • “Tartini the Indian. Perspectives on World Music in the Enlightenment”, in: Philip V. Bohlman (ed.), The Cambridge History of World Music, Cambridge: Cambridge University Press 2013 (The Cambridge History of Music Series), pp. 277-297.
  • “Rhythm and Consensuality. Extending Gumbrecht’s Model to Music, Cognition and Action Studies”, in: Veronika Busch, Kathrin Schlemmer, Clemens Wöllner (Hrsg.), Musikwissenschaftliche Brückenschläge. Festschrift für Wolfgang Auhagen, Hildesheim: Olms 2013, pp.104-111.
  • Mousiké, Harmonics and the Symmetrical Culture of Western Greece”, in: Musica, culti e riti nell`occidente greco. A cura di Angela Bellia, Pisa/Roma: Fabrizio Serra 2014 (Telestes. Studi e ricerche di archeologia musicala nel Mediterraneo, 1), pp. 219-233.
  • "Algorithmic and Nostalgic Listening. Post-subjective Implications of Computational and Empirical Research", in: Gianmario Borio (ed.), Musical Listening in the Age of Technological Reproduction, Farnham: Ashgate 2015 (Musical Cultures of the Twentieth Century Series), pp. 69-89.
  • "Spectral agency in Madonna's album Music (2000)", in: "Estes Sons, esta Linguagem." Essays on Music, Meaning and Society. Honour of Mário Vieira de Carvalho. Ed. by Gilbert Stöck, Paulo Ferreira de Castro and Katrin Stöck, Leipzig: Gudrun Schröder 2015, pp. 241-253.
  • "Musics' Moral Geographies - African drumming, Minimalism and DJ Culture", in: New Geographies. CTM Festival 2016 Booklet, ed. by Jan Rohlf, Berlin 2016, pp. 66-71.

 

Academic papers online

  • “Patterns of consciousness: Ewe Drumming in cross-cultural and cross-technological perspective”, in: Atodya, vol.  01,  Number 01 (Summer-Monsoon) 2014. A refereed Journal of the Department of Instrumental Music, Rabindra Bharati University, Kolkata.
    Online at http://www.atodya.com/ewe-drumming/

 

In preparation

  • "Economies of Grace: Dalcroze, Appia and the rhythmosphere of modernity", in: Bodypolitics/Movement Choirs. Körperpolitik/Bewegungschöre, ed. by Patrick Primavesi and LIGNA, Leipzig: Spector.