Direkt zum InhaltDirekt zur SucheDirekt zur Navigation
▼ Zielgruppen ▼
 

Humboldt-Universität zu Berlin - Musikwissenschaft

GastwissenschaftlerInnen

Sommersemester 2018

 

  • Alasdair Cameron
    "How shall we sing the Lord’s Song in a Strange Land?" The Sing- and Orgelbewegungen and their Continuation and Reception in postwar East- and West-German Cultural Practice and Memory

    Meine Forschung befasst sich mit der kompositorischen Entwicklung der Jugend-, Sing- und Orgelbewegungen während der Vor- und Nachkriegszeit in Deutschland. Der Teil meiner Arbeit, der die Zeit vor dem Zweiten Weltkrieg betrifft, konzentriert sich besonders auf die sogenannte Leipziger Schule und ihre Mitglieder, wie zum Beispiel Hugo Distler und Ernst Pepping, deren kompositorischen Stil und die Beziehung dieser Musik zu der Veränderung der Evangelischen und Katholischen Kirchen während der NS-Zeit. 
    Ab 1945 interessiere ich mich für den Versuch evangelischer und katholischer Komponisten in Westdeutschland (Helmut Bornefeld, Siegfried Reda und Bertold Hummel), diese Tradition der funktionellen Kirchenmusik fortzusetzen, und beschäftige mich besonders mit der Frustration dieses Versuchs in den späten 1950er Jahren aufgrund der zunehmenden Dominanz der Avantgarde und Kritik von Clytus Gottwald, Theodor W. Adorno und anderen. Im ostdeutschen Kontext versuche ich zu erklären, wie das Erbe und die Erinnerung dieser religiös geprägten Tradition mit dem ostdeutschen sozialistischen Realismus verbunden werden konnte, mit Beispielen von Komponisten wie Hans Sandig.
    Besonders in der anglophonen Literatur wird das Jahr 1945 als eine soziale und kulturelle "Stunde Null" für Deutschland beschrieben, aber ich möchte mit meiner Forschung am Fall der Kirchenmusik zeigen, dass die Erinnerung der Vergangenheit noch stark in den Gedächtnissen vieler in der Vorkriegszeit aufgewachsener Komponisten ausgeprägt war.


    King's College London
    https://www.kcl.ac.uk/artshums/depts/music/index.aspx
    https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/persons/alasdair-cameron(6615160e-9625-4947-86f1-f39eeed375c0).html
    Erasmus+ / The London Arts and Humanities Partnership

     

  • Yundi Guo
    A Very Germanic Culture? Classical Music in the German Democratic Republic (1971–1989)

    My research integrates Eigen-Sinn and Heimat historical approaches into the investigation of classical music in the GDR between 1971 and 1989. The key issue is to explore how GDR society appropriated its Germanic musical heritage during the Honecker era. By focusing on the music repertoire in the GDR’s districts (Bezirke) Berlin, Leipzig, Dresden, and Karl-Marx-Stadt, I examine the role of classical music for the state, musical practitioners, and the population, as well as the changing interactions among those groups in shaping East German classical music culture. 
    I ask the following questions throughout my research: how did the central government shape its cultural policy regarding classical music? How were central government polices put into practice by regional and local authorities? How did East German musical elites interact with the SED government? What role did classical music play in East German collective and individual cultural practices? What say, if any, did the public have in the GDR’s classical music life?
    My thesis builds on the scholarship of Richthofen, Betts and Palmowski. In applying their theoretical approaches to East Germans’ everyday lives and cultural history, I horizontally compare the use of classical music in the districts (Bezirke), as well as vertically examine the classical music scene at different administrative levels. The aim of my thesis is to discover the complexity and diversity of the East German classical music scene and to argue that although the SED government played a key role in steering the GDR’s classical music culture, people from different groups also had an influence; the GDR’s classical music culture was not merely dictated from above, it entailed challenges and struggles, negotiations and collaborations on the part all those involved.

    History Department, Durham University, UK
    https://www.dur.ac.uk/research/directory/staff/?mode=staff&id=15982
    Erasmus (Oct. 2017 – Aug. 2018)
    Postgraduate Bursary from German History Society (2017)

     

  • Thomas Kint
    Situating Charles Ives Music-historically: A Transatlantic Reconsideration of Ives’s Aesthetics and Music within the Debate on Absolute Music


    This study aims to redefine the music-historical positioning of Charles Ives as a key figure in the fin de siècle, starting from his distinct position within the debate on absolute music. Ives’s music is studied from within a transatlantic reconsideration of his aesthetics. In this way it fits within a broader cross-cultural rethinking of American music in recent years.

    Ghent University
    https://www.ugent.be/lw/kunstwetenschappen/en
    Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) / External Project Scholarship


     

  • Keiko Yoshigami
    Heinrich August Marschner und die deutsche Romantik – Betrachtung unter dem Gesichtspunkt seiner erzählenden Gesänge

    Musashino Musikhochschule, Tokio
    DAAD / Binational betreute Promotion